Din handlekurv

Se produkter

Din handlekurv er tom.

Logg inn

Se produkter

Teppetradisjon

 

Teppetradisjon

Vi i Persisk Teppegalleri har en stor forkjærlighet og lidenskap for håndknyttede tepper. Å knytte tepper for hånd er en svært tidkrevende aktivitet, hvor det legges ned mye arbeid og kjærlighet. Ethvert håndknyttet teppe er nemlig unikt, og er å betrakte som et kunstverk. Det bør utvises stor respekt for de som utøver denne kunsten, og det er viktig for oss at disse kunstnerne arbeider under gode forhold og får betalt for arbeidet sitt. 

Kvalitet og kundetilfredshet er noe vi setter høyt, derfor er alle våre tepper håndplukket av vår daglig-leder med 50-års erfaring i bransjen.

 

Det er flere aspekter som tas i betraktning når man priser et håndknyttet teppe, som teppets opphav, alder, materialer, motiv og størrelse, knutetetthet. For oss er det viktig at kundene får den kvaliteten de betaler for og ikke minst fortjener, derfor har vi et bredt sortiment og ulike prisklasser. Et teppe er unikt og har en tendens til å endre opplevelsen og stemningen av omstendighetene. Samtidig gir farger mye glede.

 

Historie

Persiske tepper lages i Iran. Perserne er et urgammelt kulturfolk som har sterke følelser for form, farge og harmoni, spesielt innen teppeknytekunsten. De lager persiske tepper som regnes som de mest praktfulle blant alle orientalske tepper. Her foregår ingen masseproduksjon, så hvert teppe er en original og knyttes privat, og har derfor høy verdi. 

Mønstrene og fargene i persiske tepper har gått i arv i generasjoner gjennom hundrevis av år, og er vakre eksempler på lokalt kunsthåndverk. Et persisk teppe av topp kvalitet kan ha en knutetetthet på over én million knuter per kvadratmeter – en jobb som tar lang tid!

Flere steder i Iran er kjent for å lage tepper med meget høy knutetetthet, blant annet Nain, Tabriz, Bidjar og Isfahan.

Persiske tepper av god kvalitet blir for øvrig bare vakrere med årene og varer i flere generasjoner. De forskjellige nomadestammene har gjerne sine egne mønster og fargevalg som også går i flere generasjoners arv. Slik er det også i landsbyer og distrikter. På denne måten kan teppekjennere se hvor et teppe stammer fra. I tillegg finnes det nå også egne teppedesignere som skaper nye mønstre ut fra gamle tradisjoner.

 

 

Hva bestemmer prisen på et håndknyttet teppe? 

De fire faktorene er:

  1. Teppets skjønnhet. Den kunstneriske utførelse av mønster og farger.

  1. Alderen. Om teppet er ny tilvirket, eldre – eller riktig gammelt med alderens særegne patina.

  1. Kvaliteten. Hvor tettknyttet teppet er, samt ikke minst kvaliteten på selve ullen.

  1. Teppets tilstand. Hvor godt det er bevart.

 

Materialene som brukes i persiske tepper er ull, silke og bomull. Ull brukes i luven, som utgjør ca. 95% av teppet. Kvaliteten på garnet varierer sterkt.  Ullen skal helst være myk, glansfull og uten tilsetninger av kunstige stoffer.

 

Vårklippingen av sauen gir den beste kvaliteten. Kork ull er særlig myk, finhåret ull som finnes på halsen til sauen. Denne brukes i de mest eksklusive kvalitetene.

  

Bomull brukes i renningen/grunnvevenen. Mange av teppene som knyttes i nomadeområdene, har gjerne renning/grunnvev av ull.  Nomadene bruker det de selv kan produsere på sine vandringer; ull fra egne sauer farget med naturfarger fra bær, røtter, blomster og andre ingredienser som befinner seg i naturen.

 

 

Nomadenes vev er svært enkel

To stokker med renningen spent imellom – og lagt ned på bakken. Den er lett å rulle sammen og frakte med seg videre når de følger dyrene på beite.

 

Silketepper er gjerne de tetteste og mest kostbare som finnes

I et helsilketeppe er både luven, renning og innslag av silke. Tepper fra byen Ghom er et godt eksempel. De fleste persiske silketepper lages av ekte natursilke – men vær oppmerksom på at silketepper fra India, Kina og Pakistan ofte knyttes i syntetisk kunstsilke.

Det mange forbinder med persiske tepper, er mønster med blomster og medaljonger. Nain, Tabriz, Keshan, Ghom og Isfahan er de mest kjente. Fra disse byene kommer vakre tepper med fantasiblomster som vokser opp av vaser og slynger seg i elegante border, og har et midtfelt med detaljerte medaljonger. Persiske nomade- og landsbytepper, samt afghanske, tyrkiske og turkmenske tepper, har i hovedsak mer geometriske mønstre.

 

 

Navn på teppene

Det vanlige er at orientalske tepper har navn etter stedet (byen eller området) de er laget. Det er også tilfeller hvor navn kommer fra stammenavn, familier eller knyteteknikker.

 

Knytting

Et teppe er laget av tråder “knyttet” omkring renningstråder som allerede er strukket på en vev. Endene på de håndknyttede trådene utgjør luven på teppet. Etter hver rad med knuter blir en eller to omganger med tråd vevet inn i renningen, og deretter banket hardt inn slik at man får et hardt og kompakt sluttresultat. Om og om igjen blir denne prosessen gjentatt, og når hele teppet er ferdig knyttet, blir renningen klippet løs fra veven og teppet tatt ut. Etter dette blir luven klippet til den nødvendige lengde av spesielt opplærte klippere, og til slutt blir teppet vasket og tørket i solen.

 

Mønster og farge

Teppenes mønsterverden og symbolikk er like mangfoldig og spennende som landene og menneskene som frembringer dem. Mønstrene inneholder både verdslige og religiøse tegn. Ofte er de svært stiliserte, andre ganger er de lettere å kjenne igjen. Livets tre i et persisk teppe, for eksempel, som når det med sine blomster og grener vokser inn i himmelen, er lett å kjenne. Når det blir stilisert til en geometrisk figur på et nomadeteppe, kan det være vanskeligere. Også fargene snakker også sitt språk. De er ikke bare valgt av ren dekorasjonslyst, men inneholder symbolikk og har sin historie. Muhammeds kjortel var grønn, og den grønne fargen er hellig, et symbol for liv og udødelighet. Fargen finner vi i svært liten grad på grunn av dens hellighet.

Ikke-muhammedanere derimot, bruker den i sine tepper. Rødt er livets og gledens farge, mens hvitt står for sorg – for å nevne en liten flik av dette emnet.

Ethvert teppe er derfor ikke bare et kunsthåndverk. Farger og symboler forteller sin historie, som kan leses av den innvidde. I Orienten er teppet en like naturlig del av interiøret som gardiner hos oss. For nomadene er det en helt uunnværlig bruksgjenstand; det brukes som ryggsekk, det vil si salveske på kamelen under forflytninger, det fungerer som oppbevaringssekk i teltet, det danner vegg mellom forskjellige avdelinger i teltet, og fungerer som gulv og sitteplass.

Også i vår del av verden er teppet en bruksgjenstand, om enn med forskjellige motiver bak. Ekte tepper er gjenstand for investeringer og spekulasjon – og for kopiering. De tradisjonelle teppemønstrene kopieres i land som India og Pakistan, og også i Kina fremstilles tepper etter gamle persiske design. Alle disse teppene er også håndknyttede, men har på langt nær samme pengeverdi som et teppe som virkelig er laget i distriktet det bærer navn fra.

 

×

Be om pristilbud

Jeg godtar at informasjonen min blir lagret for å behandle forespørselen